Małe i średnie firmy (MŚP) mogą składać oświadczenia przez niemal dwa miesiące (do 15 stycznia 2022 r. i jest to data nieprzekraczalna), a termin wydania decyzji umorzeniowych przez PFR nie zależy od momentu złożenia oświadczenia.
Przypominamy, że rozliczenia mikrofirm rozpoczną się 19 stycznia i potrwają do 28 lutego 2022 r.
W kwietniu 2022 r. PFR wyda wszystkim firmom, zarówno mikro i MŚP, jedną z 3 decyzji:
Szczegółowe warunki umorzenia subwencji znajdą Państwo w regulaminie programu na stronie: https://pfrsa.pl/tarcza-finansowa-pfr/tarcza-finansowa-pfr-20.html?_ga=2.1926450.2004952438.1634105930-2031441548.1623663476#mmsp
Poniżej prezentujemy wzór wniosku, który znajdą Państwo w swojej bankowości elektronicznej oraz instrukcję jak go wypełnić.
MŚP |
Mikroprzedsiębiorstwa |
||
Bankowość GB24 |
Bankowość BI |
Bankowość GB24 |
Bankowość BI |
Mały i średni przedsiębiorca
Zanim zaczną Państwo uzupełniać wniosek o rozliczenie subwencji prosimy przesłać wymagane załączniki.
Jakie dokumenty muszą Państwo dostarczyć?
Plik lub pliki JPK potrzebne do rozliczenia prognozowanej straty za poszczególne okresy:
Jak prawidłowo przesłać wymagane dokumenty?
Wszystkie wymagane załączniki (1 bądź więcej):
Kiedy mogą Państwo rozpocząć uzupełnianie wniosku o umorzenie?
Po prawidłowym przesłaniu plików JPK potrzebnych do rozliczenia prognozowanej straty. Takie potwierdzenie otrzymają Państwo od nas mejlem zwrotnym. Dopiero wtedy mogą Państwo wysłać wniosek o umorzenie.
Polski Fundusz Rozwoju (PFR) rozpoczyna proces rozliczenia i zwolnienia z obowiązku zwrotu subwencji dla mikrofirm oraz małych i średnich firm (MŚP) w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0. Firmy, które spełnią określone wymagania mogą liczyć na 100% umorzenia.
Przedsiębiorcy rozliczają subwencję za pośrednictwem bankowości elektronicznej w tym samym banku, w którym składali wniosek o udzielenie wsparcia. Będą spłacać subwencję na inny rachunek, niż w przypadku Tarczy Finansowej PFR 1.0, a formularze wniosków nie będą zawierać wstępnej propozycji rozliczenia.
Rozliczenia Tarczy 2.0 będą odbywać się w trzech etapach:
Ważną różnicą w stosunku do rozliczenia Tarczy Finansowej PFR 1.0 jest to, że termin złożenia oświadczenia o rozliczeniu nie następuje po roku od uzyskania subwencji, a termin wydania wskazanych wyżej decyzji przez PFR nie zależy od czasu złożenia oświadczenia.
Zasady rozliczenia MŚP
Całkowite umorzenie subwencji finansowej otrzymają MŚP, które łącznie spełnią oba poniższe warunki:
Przedsiębiorcy we wniosku o subwencję co do zasady prognozowali przychody oraz koszty stałe za okres od 1 listopada 2020 r. do 31 marca 2021 r. Dlatego też, w celu rozliczenia subwencji muszą podać rzeczywiste koszty stałe oraz wysokość przychodów dla tego okresu. Pomocny w wyliczeniu tej różnicy będzie specjalny kalkulator, z którego można skorzystać w formularzu rozliczenia. Beneficjent musi sprawdzić, czy nastąpiła nadwyżka między wartością subwencji wyliczoną w oparciu o przewidywaną wartość kosztów stałych oraz wysokość spadku przychodów, a subwencją, którą otrzymaliby w oparciu o kwotę rzeczywistych kosztów stałych oraz rzeczywistą wysokość spadku przychodów. Jeśli taka nadwyżka występuje, beneficjent będzie musiał ją zwrócić do 15 marca 2022 r. na indywidualny rachunek wskazany w potwierdzeniu oświadczenia.
Ponadto, w celu poprawnego rozliczenia subwencji, przedsiębiorcy będą musieli załączyć do formularza oświadczenia o rozliczeniu pliki JPK w postaci xml wygenerowane z programu księgowego firmy (inny format nie zostanie przyjęty). W zależności od prowadzonej rachunkowości będą to pliki JPK_PKPIR lub JPK_KR. Należy przygotować osobne pliki za okres listopad-grudzień 2020 oraz styczeń-marzec 2021 r.
Należy pamiętać, że kwota wskazana w oświadczeniu o rozliczeniu nie musi równać się kwocie, która podlega zwrotowi na rzecz PFR. Jeśli przedsiębiorca częściowo spłacił subwencję przed terminem złożenia oświadczenia o rozliczeniu, powinien samodzielnie pomniejszyć kwotę wskazaną w oświadczeniu o wartość wszystkich dokonanych zwrotów w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0.
Zasady rozliczenia mikrofirm
Całkowite umorzenie subwencji finansowej otrzymają mikrofirmy, które łącznie spełnią oba poniższe warunki:
PFR sprawdzi te warunki automatycznie na podstawie danych z ZUS, dlatego przedsiębiorca nie załącza do wniosku żadnych dokumentów i zaświadczeń.
Formularz oświadczenia o rozliczeniu dla mikrofirm zawiera numer rachunku, na który przedsiębiorca może wpłacić pieniądze z subwencji, jeśli chce je zwrócić przed wydaniem decyzji przez PFR. Spłaty dokonane przez mikrofirmę przed dniem wydania decyzji przez PFR pomniejszają saldo subwencji do umorzenia.
Wymagane oświadczenia i inne informacje
Regulamin oraz niezbędne informacje o procesie rozliczania i umarzania subwencji dostępne będą na stronie www.pfr.pl.
Planowane szkolenia i informacje
Od listopada rozpoczną się szkolenia informacyjne dotyczące procesu umorzeń, o których informacje również będzie można znaleźć na stronie PFR. W razie pytań lub wątpliwości można też dzwonić na infolinię PFR pod numerem +22 703 43 00 (czynna od poniedziałku do piątku od 8.00 do 17.00, opłata zgodnie z cennikiem operatora).
Przypominamy, że 28 lutego 2021 roku upłynął termin przyjmowania wniosków o subwencje z programu Tarcza finansowa PFR 2.0.
A tym samym:
Polski Fundusz Rozwoju (PFR) odpowie na wszystkie Państwa reklamacje, bez względu na termin zakończenia programu, czy proces przyjmowania odwołań/reklamacji.
Jest to program rządowy wprowadzany w celu wsparcia firm z branż, które musiały ograniczyć lub zawiesić działalność w związku z sytuacją epidemiologiczną związaną z COVID-19.
Głównym celem Programu jest udostępnienie mikro, małym i średnim, a także dużym firmom finansowania na warunkach preferencyjnych, w znacznej części bezzwrotnego, dla zapewnienia płynności i stabilności finansowej w okresie poważnych zakłóceń w gospodarce w związku ze skutkami pandemii COVID-19. Podobnie jak w pierwszej Tarczy Finansowej PFR 1.0 pomoc ta będzie udzielona szybko, w prosty i bezpieczny sposób.
Jeśli masz kłopot z dostępem do Bankowości Internetowej:
Inne pytania i odpowiedzi związane z dostępem do Bankowości Internetowej.
Jeśli masz pytania lub kłopoty z logowaniem do systemu GB24, skorzystaj z podręczników - w zależności od metody logowania, którą stosujesz: lista podręczników.
Na stronie pomocy znajdzesz konkretne pytania i odpowiedzi związane z logowaniem i dostępem do bankowości GB24.
Gdy nie znajdziesz tam odpowiedzi na swoje pytania - zadzwoń na infolinię pod numer: +48 608 019 700
Nasi doradcy Klientów firmowych i Sektora publicznego dostępni są od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 - 20.00.
Możesz zawnioskować o dostęp do Bankowości wypełniając wniosek w wersji papierowej i wysyłając go na adres:
Getin Noble Bank S.A
Wydział Operacji w Jastrzębiu Zdroju
ul. Harcerska 14
44-335 Jastrzębie Zdrój
Pamiętaj, aby wniosek podpisać zgodnie z reprezentacją na Karcie Wzorów Podpisu (KWP).
Wniosek o dostęp do Bankowości Internetowej
Wniosek o dostęp do systemu GB24
Po realizacji wniosku otrzymasz wiadomość e-mail z loginem oraz wiadomość SMS z jednorazowym hasłem do Bankowości.
Aktywacja Bankowości Internetowej następuje podczas pierwszego logowania. Wtedy również zmienisz hasło do logowania.
związane z pogramem "Tarcza Finansowa PFR 2.0" opracowane przez ekspertów Funduszu.
Dotyczą procesu wnioskowania i odwołania od decyzji o przyznaniu subwencji; warunków, jakie musi spełnić wnioskodawca; wyliczenia wartości subwencji oraz jej zwrotu.
Opisy założeń Programu Tarcza Finansowa PFR 2.0, definicje i materiały pomocowe, a także logo Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. opublikowane na stronie zostały udostępnione Bankowi przez PFR.
Zadzwoń z telefonu stacjonarnego lub komórkowego:
Infolinia dla Klientów firmowych i Sektora publicznego dostępna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 - 20.00. Opłata za połączenie wg taryfy operatora.
Napisz do nas - skontaktujemy się z Tobą