Bądź bezpieczny w święta!

24.11.2021

Okres zakupów przedświątecznych zawsze wiąże się ze wzmożoną liczbą kradzieży. Dlatego prosimy, poświęć kilka chwil i zapoznaj się z metodami wyłudzeń, które są najczęściej stosowane. Dowiesz się, jak rozpoznać oszustwo oraz jak się przed nim chronić. Ta lektura może się opłacić!

Zwróć uwagę! Większość metod kradzieży polega na wyłudzaniu danych do logowania w bankowości, danych karty płatniczej lub kodów BLIK. Są to dane, które powinieneś szczególnie chronić!

 

1. SMS lub mejl z linkiem

Na czym polega wyłudzenie?

Otrzymasz SMS lub mejla o:

  • niedopłacie za usługę (np. dostarczenie zamówionej przesyłki przez firmę kurierską, rachunek za prąd) lub
  • koniecznej dopłacie za dodatkowe usługi (np. dezynfekcja przesyłki) i
  • konieczności pilnego uiszczenia płatności w skromnej, niebudzącej podejrzeń wysokości.

Link w wiadomości kieruje Cię do strony, na której należy wybrać logo swojego banku, wpisać dane do logowania i zatwierdzić płatność SMS-em. Możesz być też proszony o podanie danych karty płatniczej lub kodu BLIK.

W rzeczywistości jest to fałszywa strona, która przechwytuje wszystkie wprowadzone dane. Jeśli je podasz, przestępcy wykorzystają je do kradzieży Twoich pieniędzy.   

Pamiętaj!

Nigdy nie korzystaj z linków kierujących do stron, które wymagają od Ciebie wpisywania Twoich danych do logowania lub do płatności.

 

2. Wyłudzenia od sprzedawców na OLX, Vinted, Allegro itp.

Na czym polega wyłudzenie?

Jeśli sprzedajesz coś w internecie na jednej z dużych platform typu OLX, Allegro czy Vinted, oszust napisze do Ciebie, że dostaniesz zapłatę po wypełnieniu formularza.

Link do formularza możesz otrzymać:

  • w SMS-ie,
  • w mejlu,
  • w komunikatorze (np. WhatsApp).

Link prowadzi Cię do fałszywej strony, na której masz wpisać dane karty, dane logowania lub kod BLIK, aby otrzymać rzekomą zapłatę za wystawiony towar. Wszystkie dane przejmuje oszust i może je wykorzystać do kradzieży pieniędzy z konta.

Pamiętaj!

Jeśli ktoś prosi Cię o dane karty, aby Ci zapłacić, to na pewno chce Cię oszukać.

 

3. Fałszywe sklepy internetowe

Na czym polega wyłudzenie?

Fałszywe sklepy przechwytują dane logowania i kart płatniczych lub podają nietypowe formy płatności (np. zwykły przelew).

Co może świadczyć o tym, że sklep jest fałszywy:

  • w treści strony są błędy (językowe, gramatyczne, ortograficzne, brak polskich znaków),
  • wąska oferta towarów,
  • brak regulaminu, opisu dostarczenia przesyłki, zwrotu zakupu,
  • sposób płatności, który odbiega od standardu,
  • utrudniony kontakt (np. brak telefonu kontaktowego),
  • brak danych firmy rzekomo zarejestrowanej w Polsce w ewidencji CEiDG (przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi) lub KRS (przedsiębiorstwa).

Pamiętaj!
Zanim zapłacisz sprawdź, czy połączenie jest szyfrowane (kłódka). Zanim wpiszesz dane do logowania, sprawdź, czy certyfikat (po kliknięciu w kłódkę) jest wystawiony dla secure.getinbank.pl.

Jeśli cokolwiek wzbudzi Twoje wątpliwości, skontaktuj się z naszą infolinią pod numerem +48 664 919 797. Opłata za połączenie według taryfy operatora.

Pozdrawiamy,
Getin Noble Bank