Co zrobić, gdy zgubimy kartę płatniczą?

Co zrobić, gdy zgubimy kartę płatniczą?

Wystarczy chwila nieuwagi, by doszło do utraty karty płatniczej – środka, dzięki któremu można korzystać z pieniędzy zgromadzonych na koncie osobistym. Aby ustrzec się przed finansowymi konsekwencjami takiego zdarzenia, warto jak najszybciej podjąć stosowne działania. Sprawdź, jakie czynności należy wykonać, aby nie dopuścić do bezprawnego wykorzystania środków zgromadzonych na koncie.

Utrata karty płatniczej wcale nie musi być jednoznaczna z jej kradzieżą. Czasami dochodzi do tego na skutek pośpiechu – niektóre osoby podczas zakupów zapominają o wyciągnięciu karty z terminala lub zostawiają portfel przy kasie. Jednak – niezależnie od zdarzenia – warto zabezpieczyć się przed ewentualną wypłatą środków przez osobę niepowołaną.

Zablokowanie karty płatniczej

Zablokowanie karty płatniczej jest jedną z możliwości, która pozwala uniknąć utraty pieniędzy z rachunku osobistego. Istotą tej operacji jest tymczasowe wstrzymanie funkcjonowania karty – do momentu jej odblokowania. Przez czas trwania blokady karta uznawana jest za nieaktywną – nie można wykonać żadnej operacji.

Biorąc pod uwagę fakt, że o braku karty wiele osób dowiaduje się z dala od komputera, środek płatniczy najszybciej można zablokować pośrednictwem aplikacji mobilnej. Dzięki temu od razu  dezaktywujesz kartę a znalazca nie będzie mógł z niej skorzystać.

Aby zablokować kartę płatniczą w bankowości mobilnej lub internetowej wystarczy:

  • zalogować się do systemu bankowości elektronicznej,
  • wejść w zakładkę Karty i kliknąć w wybraną kartę,
  • wybrać i potwierdzić opcję Zablokuj kartę

Kartę płatniczą można zablokować również za pośrednictwem infolinii. W Getin Banku możesz skontaktować się z konsultantem pod specjalnym numerem telefonu lub zadzwonić na infolinię ogólną i postępować zgodnie ze wskazówkami.

Zastrzeżenie karty płatniczej

Utraconą kartę płatniczą można zastrzec, jednak jest to opcja nieodwracalna. Aby móc wypłacać pieniądze z bankomatu lub dokonywać transakcji bezgotówkowych, koniecznością będzie ubieganie się o wydanie nowej karty.

Aby zastrzec kartę płatniczą, należy:

  • zalogować się do systemu bankowości internetowej lub mobilnej,
  • wejść w zakładkę Karty i kliknąć w wybraną kartę,
  • wybrać opcję Zastrzeż kartę i kliknąć Zapisz.

Ostatnim etapem jest potwierdzenie akcji zastrzegania – za pośrednictwem aplikacji mobilnej lub poprzez wpisanie kodu otrzymanego w wiadomości SMS.

Kartę można również zastrzec poprzez bezpośredni kontakt z konsultantem na infolinii.

Mając na uwadze to, że w przypadku utraty liczy się czas, najszybszą opcją wydaje się zastrzeżenie karty za pośrednictwem aplikacji mobilnej – pod warunkiem, że smartfona masz przy sobie.

Kiedy zablokować, a kiedy zastrzec kartę płatniczą?

Chociaż często pojęcie zablokowania karty jest używane zamiennie z zastrzeganiem karty, są to dwie różne opcje. Wybór konkretnej uzależniony jest przede wszystkim od tego, co się stało z tym środkiem płatniczym.

Na zastrzeżenie karty zdecyduj się wówczas, gdy:

  • masz pewność, iż została ci ona skradziona,
  • zgubiłeś kartę, ale przez dłuższy czas nikt nie zgłasza się z nią do ciebie.

W takiej sytuacji szanse, że odzyskasz kartę są właściwie znikome i najlepiej zamówić nową kartę.

Zablokowanie karty płatniczej to dobra opcja, jeśli:

  • zapodziała się w domu lub w pracy,
  • została w sklepie lub w innym miejscu użyteczności publicznej.

Dlaczego? Istnieje bowiem duże prawdopodobieństwo, że w ciągu kilku dni karta płatnicza ponownie trafi w twoje ręce. Jeśli tak się stanie, wystarczy tylko zdjąć blokadę z karty – będzie ona znów aktywna.

Pamiętaj! Fakt zgubienia karty płatniczej należy niezwłocznie zgłosić w banku. W przeciwnym razie będziesz odpowiadać za nieautoryzowane transakcje.

Zastrzegasz kartę? Pamiętaj o zamówieniu nowej

Jeśli decydujesz się na zastrzeżenie karty, będziesz potrzebować nowego środka płatniczego. Warto się po niego zgłosić jak najszybciej, aby móc wykonywać płatności bezgotówkowe.

W tym celu najlepiej  złożyć wniosek w systemie bankowości elektronicznej (mobilnej lub internetowej). Karta płatnicza zostanie wysłana na wskazany adres – zgodnie z informacjami zawartymi w systemie bankowym – za pośrednictwem Poczty Polskiej – w formie listu poleconego,

Pamiętaj! Wydanie nowej karty płatniczej na twój wniosek może wiązać się z opłatą. Zapoznaj się więc z tabelą opłat i prowizji stosowaną przez instytucję finansową.

Jak zminimalizować finansowe konsekwencje zgubienia karty płatniczej?

Jeżeli nawet dość szybko zorientujesz się o utracie karty płatniczej, ktoś może to zdążyć wykorzystać – szczególnie, jeśli jest to karta zbliżeniowa. Musisz bowiem pamiętać, że istnieje możliwość wykonywania transakcji bezgotówkowych, nawet do 100 zł, bez podawania numeru PIN. Czy możesz temu zapobiec lub zminimalizować straty?

Oczywiście – wystarczy, że zawczasu:

  • wyłączysz opcję transakcji zbliżeniowych,
  • zmniejszysz limity związane z transakcjami za pomocą karty płatniczej,
  • podłączysz kartę płatniczą do smartfona.

Pamiętaj! W przypadku utraty karty płatniczej liczy się czas – im szybciej zablokujesz / zastrzeżesz kartę, tym mniejsze ryzyko utraty środków.

29.12.2021 | Getin Bank | 5 minut czytania
Wielu Polaków nie ma nawyku planowania comiesięcznych kosztów. Do kwestii wydatków nie warto jednak podchodzić bezrefleksyjnie, ponieważ taki sposób postępowania może prowadzić do nawarstwiania się problemów finansowych. Jeżeli chcesz świadomie zarządzać swoim budżetem, musisz poznać najważniejsze zasady kontrolowania swoich wydatków.