Dostałeś SMS-a z prośbą o dopłatę do rachunku lub przesyłki? To prawdopodobnie oszustwo!

12.08.2021

Wielokrotnie ostrzegaliśmy przed wyłudzeniem tzw. metodą „na dopłatę”. Przestępcy nie ustają w próbach wyłudzeń, dlatego przypominamy scenariusz tego oszustwa.

Na czym polega to wyłudzenie?

Wyłudzenie polega na przesłaniu SMS-a lub mejla o:

  • niedopłacie za usługę (np. dostarczenie zamówionej przesyłki przez firmę kurierską, rachunek za prąd)
  • lub o koniecznej dopłacie za dodatkowe usługi (np. dezynfekcja przesyłki)
  • i konieczności pilnego uiszczenia płatności w skromnej, nie budzącej podejrzeń wysokości.

Link w wiadomości kieruje do fałszywej strony firmy kurierskiej, na której powinieneś wybrać logo swojego banku, wpisać dane do logowania i zatwierdzić płatność SMS-em.

W rzeczywistości jest to fikcyjna strona, która przechwytuje dane do logowania oraz wprowadzone kody SMS. Przechwycone dane przestępcy mogą wykorzystać do autoryzacji przelewów z Twojego konta.

Co powinieneś zrobić, żeby ochronić swoje środki?

Aby chronić swoje środki przed kradzieżą:

  • nie korzystaj z linków kierujących do płatności – które otrzymujesz w mejlach, SMS-ach, serwisach społecznościowych czy innych źródłach komunikacji.
  • zawsze sprawdzaj treść SMS-ów autoryzacyjnych, które otrzymujesz od banku – każdy SMS zawiera dokładną informację o tym, jaką dyspozycję potwierdzasz danym kodem. Jeśli treść SMS-a odbiega od dyspozycji, którą zlecasz, przerwij przeprowadzane czynności i natychmiast skontaktuj się z naszą Infolinią.
  • Jeśli otrzymasz wiadomość, której się nie spodziewasz – np. o dostarczeniu przesyłki, której nie zamawiałeś – zalecamy kontakt telefoniczny z nadawcą pod numerem telefonu udostępnionym na jego oficjalnej stronie.

Jeśli cokolwiek wzbudzi Twoje wątpliwości, skontaktuj się z naszą infolinią pod numerem +48 664 919 797. Infolinia czynna jest całą dobę przez 7 dni w tygodniu. Opłata za połączenie wg taryfy operatora.

Pozdrawiamy,
Getin Noble Bank