Bezpieczne urządzenia
- Strona główna
- Bezpieczna bankowość
- Bezpieczne urządzenia
Aby bezpiecznie korzystać z Bankowości należy zadbać o bezpieczeństwo urządzeń, na których używasz systemów bankowych, czyli o własne komputery, telefony i tablety.
Bezpieczny komputer
- Komputer wykorzystywany do łączenia z bankowością powinien mieć zainstalowany system operacyjny dla którego producent zapewnia aktualizacje i są one instalowane.
- Korzystaj tylko z zaufanych urządzeń. Nie loguj się do Bankowości z komputerów dostępnych w kawiarenkach internetowych czy innych ogólnodostępnych miejscach. Istnieje prawdopodobieństwo, że na takich komputerach będzie zainstalowane oprogramowanie przechwytujące dane do logowania.
- Twoje urządzenie powinno mieć zainstalowany program antywirusowy z aktualną bazą wirusów. Dzięki temu jest zabezpieczone przed większością złośliwego oprogramowania, które jest już znane. Regularnie wykonuj skanowanie systemu, aby wykryć potencjalne zagrożenia i nie wyłączaj programu antywirusowego podczas korzystania z Internetu.
- Aktualizuj oprogramowanie, system operacyjny i przeglądarki internetowe zgodnie z zaleceniami i rekomendacjami dostawców. Aktualny system i oprogramowanie gwarantuje większe bezpieczeństwo, ponieważ wiele aktualizacji naprawia luki w zabezpieczeniach, które przestępcy mogą wykorzystać.
- Używaj zapory sieciowej (firewall), która pomaga chronić komputer przed atakami z sieci.
- Systematyczna aktualizacja przeglądarek internetowych zapewnia większy poziom bezpieczeństwa. Bankowość Internetowa dostępna jest dla: Google Chrome od wersji 51, Mozilla Firefox od wersji 34, Microsoft Edge od wersji 13, Internet Explorer w wersji 11, Opera od wersji 20, Safari od wersji 7.
- Zabezpiecz swoje urządzenia dodatkowymi hasłami. Chroni to Twój komputer przed dostępem osób niepowołanych np. w sytuacji, gdy zgubisz urządzenie, na którym korzystasz z systemu bankowego.
- Na komputerze instaluj jedynie oprogramowanie, które pochodzi z oficjalnych źródeł.
- Pamiętaj, że Bank nigdy nie prosi i nie przesyła linków do zainstalowanie dodatkowych zabezpieczeń np. certyfikatów, aplikacji antywirusowych lub innego dodatkowego oprogramowania.
- Zachowuj ostrożność i nie otwieraj żadnych wiadomości i plików, które wydają się podejrzane, a ich pochodzenie nie jest potwierdzone. Trzeba je niezwłocznie usunąć z dysku. Szczególnie zwróć uwagę na e-maile proszące o podanie danych logowania do Bankowości, danych osobowych, teleadresowych czy kodów autoryzacyjnych. Nie odpowiadaj na tego typu wiadomości, nie otwieraj zamieszczonych w nich załączników i nie korzystaj z zawartych w nich linków.
- Nigdy nie podłączaj zewnętrznych nośników danych do swojego urządzenia, jeśli nie masz pewności co do ich bezpieczeństwa.
- Po zalogowaniu do systemu transakcyjnego nie odchodź od komputera, a po zakończeniu pracy wyloguj się i zamknij przeglądarkę.
Bezpieczny telefon i tablet
- Upewnij się, że Twój telefon posiada aktualny system operacyjny dostarczony przez producenta. Systematycznie go aktualizuj.
- Aplikacje Getin Mobile i Noble Mobile oraz inne programy instaluj wyłącznie z oficjalnych sklepów z aplikacjami (Google Play, Apple App Store).
- Na bieżąco aktualizuj aplikacje Getin Mobile i Noble Mobile do najnowszych wersji.
- Zabezpiecz dostęp do swojego urządzenia trudnym do odgadnięcia kodem lub hasłem.
- Nie odczytuj kodów QR nieznanego pochodzenia.
- W przypadku zgubienia lub kradzieży urządzenia, na którym zainstalowana jest aplikacja Getin Mobile lub Noble Mobile, niezwłocznie zgłoś ten fakt na Infolinię lub w Oddziale. Aktywne urządzenia mobilne na których zainstalowane są aplikacje Getin Mobile i Noble Mobile możesz usunąć po zalogowaniu się do Bankowości Internetowej w sekcji Bankowość Mobilna.
- Nigdy nie przesyłamy linków w SMS służących do pobrania aplikacji na urządzenia mobilne.
- Urządzenie, z którego korzystasz do obsługi bankowości internetowej, zabezpiecz przed zagrożeniami, m.in. poprzez zainstalowanie aktualnego oprogramowania antywirusowego renomowanego producenta, zainstalowaną zaporę osobistą (ang. personal firewall) oraz oprogramowanie antyspyware.
- Pamiętaj, że do obsługi do obsługi konta wystarczy oryginalna aplikacja mobilna pobrana z autoryzowanego sklepu. Nie instaluj dodatkowego oprogramowania by poprawić dostępność usług bankowych, np.: specjalnych aplikacji, certyfikatów.
- Regularnie przeprowadzaj skanowanie swojego urządzenia aby wykryć i wyeliminować złośliwe oprogramowanie.
- Nie uruchamiaj linków z wiadomości SMS lub e-mail, jeśli nie masz pewności, że pochodzą z bezpiecznego i zaufanego źródła.
- Nie łącz aplikacji mobilnej banku ze swoim kontem na obcych urządzeniach.
- Nie udostępniaj swojego urządzenia osobom nieuprawnionym.
- Jeśli zgubisz urządzenie usuń je z listy urządzeń zaufanych.
- Zwracaj szczególną uwagę na uprawnienia, jakich wymaga instalowana aplikacja (podejrzenia powinien wzbudzić dostęp do SMS-ów, wykonywania połączeń oraz wymaganie praw administracyjnych na urządzeniu).