Zdalni seniorzy? Ty możesz im pomóc!

Zdalni seniorzy? Ty możesz im pomóc!

Nawet dla młodych osób ograniczenia związane z kwarantanną są uciążliwe – nie możemy swobodnie uprawiać sportu, spotkania ze znajomymi możemy odbywać tylko online, a na dostawę internetowych zakupów spożywczych musimy czekać ponad tydzień! My jesteśmy przyzwyczajeni do załatwiania wielu spraw zdalnie. A nasi rodzice i dziadkowie? Często gubią się w internetowym świecie, ale teraz, kiedy na szali jest ich życie i zdrowie, my mamy obowiązek im pomóc.

We Włoszech, czyli kraju najbardziej w Europie dotkniętym epidemią koronawirusa, śmierć w wyniku zarażenia ponoszą kobiety w wieku średnio 83 lat i mężczyźni o przeciętnym wieku ponad 79 lat. Kiedy śledzimy doniesienia o śmierci w Polsce, również widzimy, że to seniorzy są w grupie podwyższonego ryzyka, dlatego musimy ich chronić.

Może nam się wydawać, że nasi rodzice czy dziadkowie lekceważą zagrożenie, kiedy codziennie chcą wyjść do sklepu po kilka bułek czy zapłacić rachunki na poczcie. Kiedy tłumaczymy, co im grozi, często reagują stwierdzeniem, że nic nie może się stać, skoro przeżyli wojnę światową czy stan wojenny. 

To nie bunt, a chęć bycia z drugim człowiekiem

Nie denerwujmy się na nich, a spróbujmy zrozumieć. Szczególnie dla seniorów, którzy mieszkają sami, ta codzienna wizyta w sklepie, na działce czy spotkanie na ławce pod blokiem to jedyna szansa na kontakt z drugim człowiekiem. Niezależnie od tego, jak często byśmy ich odwiedzali, to rozmowy wciąż im brakuje, szczególnie z zaprzyjaźnioną panią ze sklepu albo sąsiadką w podobnym wieku.

Aktualnie sytuacja jest wyjątkowa i o ile w normalnych warunkach, powinniśmy zgodzić się na codzienną aktywność seniorów, to teraz naszym obowiązkiem jest tłumaczyć im, że chcemy ich chronić. Przytoczmy statystyki zarażeń i zgonów. Powołajmy się na pierwotne dane z Ministerstwa Zdrowia, a nie te już zinterpretowane przez telewizję, do których rodzice i dziadkowie najczęściej mają dostęp. Pokazujmy, tłumaczmy, ale i pomagajmy. Często bowiem seniorzy wiedzą, że zakupy można zamówić przez internet, rachunki zapłacić w swojej bankowości, a z wnukami porozmawiać na Skypie, ale wydaje im się to bardzo trudne.

Powiedzmy, że po ustaniu epidemii wszystko wróci do normy, ale teraz zadbajmy o narzędzia, aby codzienne sprawy mogli załatwić przez internet, a potem pokażmy im, jak to zrobić.

Jak przekonać seniora do załatwiania spraw przez internet?

Zobaczmy, czy w domu nie mamy nieużywanego komputera, który dla nas jest już nieprzydatny, ale mógłby spełnić potrzeby seniora. A w ostateczności zainwestujmy w: laptop z kamerką i myszką, tablet albo smartfon. Później zapytajmy, z czym rodzic, dziadek czy babcia, mają największe problemy i co aktualnie muszą załatwić na zewnątrz.

Jeśli chcieliby być z nami w częstszym kontakcie albo porozmawiać z dawno niewidzianymi wnukami, zainstalujmy im Skype’a, Zooma, Messenger’a albo inną aplikację tego typu. Jeżeli chcą sami robić zakupy spożywcze, pokażmy sprawdzony sklep internetowy z dostawą. Wspólnie złóżmy pierwsze zamówienie, aby seniorzy na żywym organizmie zobaczyli, na czym to polega. Chcą zapłacić rachunki? Pomóżmy im założyć konto osobiste, a jeśli już takie posiadają, to pokażmy, co można zrobić w bankowości internetowej. Pamiętajcie, że tą pomoc możecie zaoferować zdalnie, rozmawiając przez telefon i równocześnie otwierając w internecie tą samą stronę.  Dacie radę poprowadzić seniorów krok po kroku przez różne zadania. Macie też opcję skorzystania z funkcji dzielenia ekranu, czyli pokazania ekranu swojego komputera podczas rozmowy, do tego potrzebne jest jednak najpierw zainstalowanie na komputerze/telefonie seniora programu do prowadzenia rozmów online (np. w Skype, Zoom, Messenger)

Jak oswoić seniora z bankiem w internecie?

Wciąż wielu osobom z pokolenia naszych rodziców i dziadków bank kojarzy się z wizytą u zaprzyjaźnionej pani w placówce. W ten sposób seniorzy wpłacają i wypłacają gotówkę, zlecają przelewy czy wnioskują o kredyt. Warto jednak wykorzystać obecną sytuację i pokazać im, że bankowość elektroniczna nie gryzie, a wręcz przeciwnie pomaga oszczędzać czas i przyczynia się do bezpieczeństwa naszych pieniędzy. W końcu nikt nie powinien chodzić z dużą ilością gotówki po ulicy, a stanie w kolejce w banku można zamienić na czytanie książki, pracę na działce czy rodzinne spotkanie onlilne.

Jak odpowiadać, kiedy senior powie nam, że nie zna się na komputerze i boi się, że zrobi coś nie tak i straci pieniądze? Trzeba wytłumaczyć, że każdą transakcję zatwierdza się dwustopniowo – także kodem, który dostajemy w wiadomości SMS w telefonie, więc ryzyko pomyłki jest mniejsze.

Jak odpierać wątpliwości, że bankowanie w internecie nie jest bezpieczne? Warto powiedzieć, że sesja w bankowości elektronicznej po 15 minutach wygasa, a logowanie jest zabezpieczone loginem i hasłem. Musimy uczulić seniora, aby nie podawał nikomu tych danych i uważnie czytali informacje, otrzymywane w smsach autoryzacyjnych.

Od razu warto również powiedzieć, że korzystanie z usług bankowych przez internet jest bezpłatne. Można więc zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt złotych miesięcznie, jeśli senior zrezygnuje z dotychczasowych wypłat gotówki czy zlecania przelewów w oddziale.

Warto zaznaczyć, że żadna pani, tak, jak w banku nie powie nam, że przelew został zlecony, czyli rachunki na pewno zapłacone. Jednak łatwo można sprawdzić to samemu, śledząc historię transakcji. Bardzo łatwo również w ten sposób senior może zweryfikować, ile pieniędzy ma na koncie oraz czy emerytura już wpłynęła.

Jeśli nasz rodzic, babcia czy dziadek woli korzystać ze smartfona niż z komputera, to na podobnej zasadzie możemy wytłumaczyć zasady działania aplikacji mobilnej banku, bo funkcje są bardzo zbliżone. Więcej podpowiedzi, jak wprowadzić seniora w świat bankowania online znajdziesz tutaj: link.

Podczas nauki bądźmy cierpliwi i cały czas pamiętajmy, że to, co dla nas jest oczywiste, dla starszych jest czarną magią. Odpowiadajmy więc nawet na powtarzające się pytania, chwalmy, kiedy senior prawidłowo wykona transakcję, a przede wszystkim bądźmy nieustającym wsparciem!

Popularne wpisy na blogu:

Jaki kredyt wybrać na wykończenie mieszkania?
Jak maksymalnie wykorzystać możliwości karty płatniczej?
Na czym polegają wakacje kredytowe?
Jak korzystać z kredytu odnawialnego?
Na czym polega kredyt odnawialny? Wyjaśniamy
Odroczone płatności coraz popularniejsze. Na czym polegają?
Ile razy można zakładać lokatę terminową?
Kredyt gotówkowy ze stałym oprocentowaniem. Czy to się opłaca?
Jak zaplanować budżet domowy w dobie wysokiej inflacji?
Jak oszczędzać pieniądze w domu? 5 prostych zasad

11.03.2024 | VeloBank | 8 minut czytania
Oszustwa internetowe najczęściej skupiają się na przechwyceniu danych użytkowników sieci, aby następnie wykorzystać je w celach przestępczych. Ofiary takich przestępstw mogą stracić pieniądze, a także narazić się na inne poważne problemy związane z kradzieżą tożsamości. Jakie są najbardziej znane oszustwa internetowe, zarówno w Polsce, jak i za granicą? Dowiedz się, jak się przed nimi chronić.

Najnowsze wpisy