Profil zaufany. Jak działa i czy warto go mieć?

Profil zaufany. Jak działa i czy warto go mieć?

Jeszcze kilka lat temu załatwienie spraw urzędowych wiązało się z wizytą w placówce urzędu. Wszystko się zmieniło po wprowadzeniu specjalnego narzędzia, które umożliwia przeprowadzenie identyfikacji danych bez konieczności przedstawiania dokumentu tożsamości. Sprawdź, czym jest profil zaufany i dlaczego warto go mieć.

Uruchomienie Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) okazało się prawdziwą rewolucją, dzięki której wiele spraw urzędowych można załatwić bez konieczności wychodzenia z domu. Każdy składany wniosek, który wymaga potwierdzenia tożsamości, można podpisać elektronicznie za pomocą tzw. profilu zaufanego.

Profil zaufany – co to?

Profil zaufany jest narzędziem, za pomocą którego można szybko zidentyfikować dane wnioskodawcy i potwierdzić jego tożsamość. Te dane to m.in.: imię i nazwisko, data urodzenia, PESEL.

Pamiętaj! Profil zaufany został odpowiednio zabezpieczony, aby osoby niepowołane nie mogły z niego skorzystać.

Jego działanie można porównać do podpisu elektronicznego, który potwierdza tożsamość osoby składającej wnioski online skierowane do podmiotów publicznych. Funkcjonowanie profilu zaufanego jest regulowane stosownymi przepisami, tj. ustawą  z 17 lutego 2005 o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 2070).

Profil zaufany – jako podpis elektroniczny – stanowi bezpłatną alternatywę dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Jak założyć profil zaufany?

Możliwość założenia profilu zaufanego dotyczy wszystkich osób, które:

  • dysponują numerem PESEL,
  • mają pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych.

Warto jednak wiedzieć, że skorzystanie z tego narzędzia nie jest możliwe w przypadku osób poniżej 13. roku życia oraz uznanych za ubezwłasnowolnione.

Profil zaufany możesz założyć bez wychodzenia z domu lub w specjalnym punkcie potwierdzającym.

Zakładanie profilu zaufanego przez internet

Założenie profilu zaufanego online jest możliwe, jeśli posiadasz rachunek osobisty w banku, który wyraził zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego. Na tej liście znajduje się m.in. Getin Bank.

Najprostszym sposobem jest wykorzystanie konta bankowego, ponieważ dane tam zamieszczone są wiarygodne. Cała procedura sprowadza się do zaledwie kilku kroków:

  • zaloguj się do systemu bankowości elektronicznej,
  • odnajdź formularz zakładania profilu zaufanego,
  • postępuj zgodnie ze wskazówkami.

Zakładanie profilu zaufanego w placówce potwierdzającej

W tym przypadku wniosek o utworzenie profilu zaufanego możesz wysłać online, zaś uwierzytelnienie odbywa się w placówce potwierdzającej. Są to wszystkie urzędy oraz niektóre banki – warto zatem sprawdzić, która instytucja znajduje się w twoim najbliższym otoczeniu.

W wyznaczonym terminie należy zgłosić się do wybranego punktu. W celu potwierdzenia tożsamości koniecznością jest okazanie dowodu osobistego. Cały proces kończy złożenie własnoręcznego podpisu.

 Profil zaufany – warto go mieć!

Profil zaufany jest narzędzie, które pozwala na zwiększenie wygody i znaczną oszczędność czasu w kwestiach dotyczących załatwiania spraw urzędowych. Zamiast wyczekiwać w kolejce niezbędne dokumenty czy wnioski można złożyć poprzez kilka kliknięć – w dogodnych dla siebie godzinach.

Posiadanie profilu zaufanego daje dostęp do usług publicznych dostępnych na różnych portalach urzędowych. Są to:

  • ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej),
  • CEiDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej),
  • CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców),
  • IKP (Internetowe Konto Pacjenta).

Co to dla ciebie oznacza – jako obywatela? Dzięki profilowi zaufanemu możesz m.in.:

  • zarejestrować działalność gospodarczą przez internet, zawiesić lub zamknąć firmę – bez wychodzenia z domu,
  • składać deklaracje JPK – w przypadku prowadzenia działalności i bycia płatnikiem VAT,
  • zgłaszać zbycie pojazdu bez konieczności wizyty w urzędzie,
  • sprawdź liczbę przyznanych punktów karnych,
  • zyskać dostęp do skierowań czy recept wypisywanych przez lekarzy,
  • skorzystać z elektronicznej rekrutacji dziecka do przedszkola,
  • ubiegać się o świadczenia przeznaczone dla rodzin,
  • zgłosić wniosek o wydanie aktu urodzenia,
  • złożyć wniosek o uzyskanie zasiłku pogrzebowego,
  • sprawdzić stan konta emerytalnego i składkowego w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

Jak widzisz, posiadanie profilu zaufanego pomaga załatwić wiele spraw urzędowych – takich, z którymi możesz się faktycznie spotkać w życiowych sytuacjach. Możliwość złożenia podpisu elektronicznego bez wychodzenia z domu oznacza przede wszystkim większy komfort oraz ogromną oszczędność czasu.

29.12.2021 | Getin Bank | 5 minut czytania
Wielu Polaków nie ma nawyku planowania comiesięcznych kosztów. Do kwestii wydatków nie warto jednak podchodzić bezrefleksyjnie, ponieważ taki sposób postępowania może prowadzić do nawarstwiania się problemów finansowych. Jeżeli chcesz świadomie zarządzać swoim budżetem, musisz poznać najważniejsze zasady kontrolowania swoich wydatków.